mandag 29. juni 2015

Årets "helsefarm" er i gang


Selfie fra Kreta
Med lange lyse dager og ferie er tiden inne for mye aktivitet. Det skal bli deilig. Og jeg har en PLAN :-)

Og det må til. . .

Det siste halvåret har vært preget av omganger med sykdom, etterslep av jobb-ting og jo-jo innsats på treningssiden. Jeg synes jeg har vært ganske flink. Både med maaange gåturer, jevnlig styrketrening med baseøvelser, rehabøvelser  og intervalltrening med småjogging. Det hjelper, men det er langt igjen.

Kneet er slett ikke bra. Når jeg går i trapper ser jeg ut som en u-sprek 90-åring der jeg tviholder på gelenderet. Nakken låser seg i perioder med mye jobb og lite trening. Vekta har gått opp, og kondisen ned, etter at jeg måtte gi opp normal løping. Muskulaturen i høyre bein er ikke på høyde med det venstre. Det er nesten så det er ett søkk på yttersiden av forside lår. Helsefarmprosjektet mitt er et sommerprosjekt med investering på helsekontoen.

Treningsmat :-)
Uten å bli fanatisk blir det innstramminger på kosthold. Det blir telling av kcal og mye "ren" mat. Tipper Erik blir fornøyd med serveringen  jeg :-) Også blir det mye trening og aktivitet. Både styrke, smidighet, kondisjon og balanse skal være med.

Jeg har ikke lyst til å låse meg til et fast program. Det er væravhengig. Men det jeg er sikker på er at jeg skal trene styrke 4 ganger pr uke + 3 skikkelighøypulsøkter. Rehab-øvelser skal jeg, så langt det er mulig, gjennomføre hver dag, også skal jeg være aktiv. Gå turer med hund, trille og stable ved, padle kajakk, sykle, intervalltrene løping. Ja, sånn omtrent. Så krysser jeg fingre for at trapper vil gå som en lek, kondisen blir bedre og midjemålet blir mindre :-)

Så skal jeg føre dagbok her i bloggen :-)

Ønske meg lykke til :-)



 

4 kommentarer:

  1. Er i gang med et lignende prosjekt jeg også - målet er bedre form, bedre kondisjon, løpe KK-mila neste år - så håper jeg jo selvfølgelig at ett eller annet sted på vien så følger vekta med ned :)

    SvarSlett
  2. Så bra Anita. Da får vi heie på hverandre :-)

    SvarSlett
  3. Heier på deg jeg Marit ;-) Dette blir bra!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Silja. Jeg trenger en heiagjeng, og at du er med i den hjelper ekstra godt :-)

      Slett