søndag 12. september 2010

Fjellhelg på Glitterheim

Litt redusert etter ei uke med forkjølelse satte Hege og jeg kursen mot Glitterheim. Ingen av oss hadde vært i området før. Da Monica i Villtur (friluftsgruppa vi er med i) satte opp en tur dit, var vi ikke sene med å melde oss på. Glittertind sto høyt på ønskelista.  Siden noen må jobbe, kom vi oss ikke avgårde før fredag. Fra parkeringen og inn til Glitterheim er det 8 km. Sykkel er fint tenkte vi og leide oss sykler og satte i gang med tråkkinga. Gurimalla. Det var tungt. Løs grus og tung sekk og slitne var vi fra før. De 8 km. ble eviglange 50 min og selv små stigninger ble marerittlignende fjelltopper. Det var utrolig deilig da vi kunne trille ned de siste metrene til Glitterheim. Korsryggen verka og låra tunge etter syklinga.
De andre koste seg med vin og terningspill i peisstua da vi kom. De hadde  allerede hadde gått Glittertind. Det siste var ingen bombe. Yr hadde meldt ok vær fredag og søndag og regn på lørdag. Hva gjør vi...det var det store spørsmålet. Skulle vi være med de andre til Nautegarsfjell eller rygghø eller skulle vi går for Glittertind. orket vi i tilfelle Glittertind på søndag om vi ble med på langtur på lørdag? Etter litt frem ogtilbake bestemte vi oss for å ikke høre på yr og satse på Glittertind uansett. -Og Glittertind ble det. Jevne stigninger 1100 høydemeter. Litt sikt i lavere området. Ett lite øyeblikk kunne vi skimte toppen av skavlen også.  Før breen begynte var det matpause og påkledning. Følte meg som en teletubbi med regnbukse og lag på lag med alt mulig annet.  Turen på breen ga en behaglig avveksling fra balansering i steinur.
På toppen var det snødriv og null utsikt.
I dag droppet vi sykler på returen til parkeringen. 1.5 time rask gange kjentes mye bedre ut enn 50 min pesende på syklen. omsider fikk vi en tur med resten av gruppa vi også:) Været var bra og høstfjellet viste seg fra sitt beste:)
 
Turens pluss


  • Hyggelig selskap

  • Nytt og flott område er egenerfart

  • Frøs ikke og nysekken dugde bra.

  • Hege hadde med ekstra votter og lue, noe jeg hadde glemt

  • Vi nådde målet vårt og kom oss til topps på Glittertind

  • Trenger ikke mer enn ett glass vin når man er sliten

  • Vi så sola og høstfargene bra før vi dro hjem igjen


Turens minus

  • Det eneste må være en forferdelig sykkeltur og null sikt....men det er allerede nesten glemt:)
Slik ser det egentlig ut :)
 (knabbet bilde fra en eller annen Trond :) )


 Hmmmm..jeg har logga turen med gps og tatt høstbilder fra da vi så sola...men det får komme i neste innlegg:)

5 kommentarer:

  1. Så dumt at dere ikke fikk bedre vær på turen, men knalltøft å gjennomføre den uansett.

    Har bladd litt i bloggen din, og lurer på hva slags pulsklokka du bruker. Viser din antall kilometer og slikt og?

    SvarSlett
  2. wow..jeg er så imponert..!

    SvarSlett
  3. Ina..jeg har to pulsklokker..en som ser pen ut og er egnet til innetrening. Det er en suunto tc1, og en annen som er diger som ett uvær men med gps. Garmin forerunner 305. Den siste er veldig kul når du er utendørs. Logger avstander og høyder og viser deg grafer av alt mulig rart. Finnes flere fra garmin som gjør det samme:) jeg valgte 305 fordi den er "billig" og grei å bruke:)

    kristin..dette hadde du også gjennomført helt glatt :)

    SvarSlett
  4. Kjipt med været, men nå har du en unnskyldning til å dra tilbake! :D

    Bra jobba!

    SvarSlett
  5. Stadig like imponert av dere fjellgeiter og som jeg sa til Camilla blir jeg svak i knærne bare av å se bilder :-)
    - applaus!!

    SvarSlett