tirsdag 5. august 2014

Kondisjonstall/VO2-max - den ubehaglige sannhet og klokkeprat

Polarklokka, FT60
Damer bør ha over 35 og herrer over 45 uansett alder leser jeg på TV2-Sporty.

OWN-index på polarklokka mi tar fitness-tester som gir et kondisjonstall/VO2-max. Full av bange anelser la jeg meg ned og testet meg selv på morran i dag. 31 stopper den på. Moderate lyser i displayet.

Jeg vil helst være grei mot meg selv og ser at jeg bare har et poeng igjen før klokka lyser good, i stedet for moderate. Men, hva hjelper det når sportyfolka setter grense på 35. Jeg tror nok jeg må ta motbakketur på sykkel i dag :-)

Garmin, forerunner 305
I dag har jeg to pulsklokker. Garmin Forerunner 305 med GPS og Polar FT60. Ingen av de er topp moderne lenger, men jeg trives med dem begge.

Forerunner er en diger klabbedas. Jeg kunne tenkt meg bedre batterilevetid , men den skal få gjøre nytta si til den streiker av seg selv. Denne blir brukt til utetrening. Klokka og er mye mer nøyaktig i forhold til GPS-målinger og kcal-forbruk enn f.eks Endomondo. Egentlig burde jeg sikkert holdt meg til Endomondo som gir mye bedre kcal-uttelling, og tidvis lengre turer ;-)

Polarklokka kjøpte jeg fordi jeg ville ha en pulsklokke til innendørstrening. Forerunner ble i overkant tjukk og kcal-telling funker ikke uten gps-måling.

Treninga mi blir logget i Garmin Connect og på Endomondo.



Hva slags gadget bruker dere andre, og hvordan er dere fornøyd med det?


1 kommentar:

  1. Det ble mange kommentarer på facebook til dette innlegget. Jeg oppsummerer litt her. Fitnesstesten til polar kalles own index og viser kondisjonstall som igjen viser til VO2Max. Denne testen tar man når man ligger helt stille og slapper av. Jeg er usikker på hvor nøyaktig den er, men bruker man den til egen sammenligning for å se egen fremgang tror jeg den gir en bra pekepinn over tid. Det er viktig å ta testen til samme tid hver gang. for øvrig står det om både kondisjonstall og hvordan man tar testen i brukermanualen til klokkene.

    Hva jeg bruker pulsinformasjon til er sitert fra facebooksvar her " Jeg bruker pulsen mye når jeg trener intervaller, eller for å klare å trene med lav nok puls når jeg skal ha rolige turer. Det siste er vanskeligst når formen er dårlig Jeg deler inn puls i 5 soner og sone 3 blir ofte kalt lapskaustrening. Mange mener det er lite hensiktsmessig å trene noe særlig her. Grunnen er at treningseffekten ikke er så mye større enn ved sone2 trening, mens restitusjonstiden er omtrent lik som om du trener i sone 4 og/eller med makspulsdrag. Trening i sone 4 og 5 gir godt effekt selv ved korte økter. (Arrester meg gjerne om jeg sier feil her, for jeg er ingen ekspert altså)"

    SvarSlett