søndag 14. august 2011

Ringeriksmaraton 2011


Bildet tatt av Lise Hungerholdt. Her løper folk ut fra første etappe.

Ringeriksmaraton er årets løperfest. I 15 år har flere idrettslag + Ring blad arrangert dette løpereventyret mellom Vik, i Hole kommune, og Jevnaker kommune. En maratondistanse gjennom tre kommuner og variert terreng. Halvveis er du i sentrum av Hønefoss. Distansen kan løpes som 8-manns-stafett, som 4manns-lag, som parmaraton eller som helmaraton.

Jeg er ikke ambisiøs fortalte jeg meg selv ørten ganger. Likevel kjente jeg at jeg var smånervøs etter å ha kjørt gjennom løypa og synes de 4.7 km. virka ufattelig lange. Ekkel morgen med flying på do og liten matlyst:) Ja-ja..tenkte jeg..jeg kan i allefall prøve å vinne festen i kveld:)

Jeg var med Hytteplan sport mix stafettlag. "De glade" var tilnavnet vårt. Jeg fikk 2. etappen (4.7 km) og Erik 3. etappen (5.7 km) 

Vi møtte..tja..ikke veit jeg hvor mange vi ble...70-80-90 andre hytteplanløperne før maratonstart for å ta lagbilder og få utlevert hytteplantrøyer. En hvit og rosa singlet til meg. Det var perfekt til kongeblått løpeskjørt og rosa kompresjonsstrømper. Ikke spesielt sexy de strømpene kommenterte Erik. Veldig stilfulle sa jeg. Helt klart verdt en softis når vi er i mål.


Underholdning underveis

Fra Vik ble vi kjørt i busser til vekslingene våre. Nesten en time i skogen i selskap med mygg og andre smånervøse og trippende deltagere. Det var kaos i vekslingsområdet. Særlig når de første begynte å komme inn. Jeg så flere kjente som vekslet. Da det ble min tur var rekkene tynnet ut og vekslingen gikk veldig greit.
Det var godt å komme i gang.  Rolig gjennom skogen og rolig opp bakkene til Røyse skole og se hva som er igjen av krefter etter det var planen.

Jeg holdt meg til den, mens løperskjørtet gnagde på innsiden av låra og jeg dro og dro og dro ned innershortsen. Skikkelig irriterende å måtte lide for å se kul ut ;)

 Løpinga gikk ok. Tok meg ikke helt ut og langdistansebeinet mitt kranglet ikke. Erik heiet meg inn til veksling og spant avgårde som en tornado med en gang han fikk pinnen:) Han som ikke har trent, løp en av de tyngste og lengste etappene på 27 min. Heia Erik. Jeg kom noen sekunder over halvtimen på min etappe. Greit nok i år tenker jeg. Neste år skal vi løpe par-maraton sier Erik som har fått blod på tann :)



Gratulerer til Høyfart-jentene og alle de andre som stakk av med klasseseire. Dere er RÅ :)

-Og ja, det ble softis på meg.
-Og gnagesår på innside av låra
-Jeg vant ikke festen...23.30 var jeg på vei hjem:)
-Om beinet samarbeider er jeg klar for både Gøteborgsvarvet og parmaraton neste år


Tusen takk til Hytteplan og Jon Anders som virkelig står på og bidrar stort til at Ringeriksmaraton blir den løperfesten det er.
ps..jeg er ikke klar for Birken om snaue 2 uker..noen som vil sykle for meg ;)


For spesielt interesserte ligger resultatene her

3 kommentarer:

  1. Take it from me.
    Å vinne festen er det dummeste som finnes!

    Ellers var det jo dumt med de gnagsårene men godt jobba uansett!

    SvarSlett
  2. Hva, det fins vel ikke noe mer sexy enn rosa kompresjonssokker...?!?

    Bra jobba! Par-maraton høres forresten koselig ut :)

    SvarSlett
  3. Artig å lese. :o) Flott gjennomført!

    SvarSlett