søndag 3. april 2011

Mat og ønsker om god dyrevelferd

Griser som koser seg:)
Etter jeg skrev at vekta gikk ned har flere  ønsket at jeg skal blogge om mat. Det er ikke sikkert min blogging om mat blir slik dere ønsker. Likefult er det en av mine hjertesaker. Ikke så mye i forhold til vektnedgang, ikke en gang med stor vekt på egen helse, men med vekt på dyrevelferd og økologi.

  • Jeg ønsker meg begrenset dyrehold men med best mulig dyrevelferd. Dvs at dyra vi aler opp til mat skal ha mest mulig naturlige leveforhold mens de lever og at slakting skal være så lite stressbelastende som mulig
  • Jeg ønsker at dyra vi bruker til mat i stor grad også skal ha andre bruksområder f.eks egg, dun, skinn, melk og ull.
  • Jeg ønsker redusert forbruk av kjøtt av økologiske grunner. Dvs at jeg mener vi bør erstatte en del kjøtt med matvarere som ligger lenger ned i næringspyramiden. Det er mye bedre for jordkloden om vi får mer energi fra grønt enn fra kjøtt.

Ut fra ønske om dyrevelferd har jeg helt sluttet å spise ordinær kylling og kalkun. Dette står på den absolutte FY-lista mi i forhold til dyrevelferd. Her har man avlet frem dyr som skal øke veksten fortest mulig, som lever under forferdelige forhold, og med en transport og slakteprossess som får det til å vrenge seg i magen min. Kyllinger lever  i ca 30-40 dager. På den tiden øker de vekten så mye at det kan sammenlignes med en baby som vil vokse fra 3 til 100 kg på samme tiden. Kylling blir utsatt for kunstig lysregulering slik at de skal spise mest mulig. Hallen de bor i blir ikke rengjort mellom hvert innsett, og noen ganger kan det bli så etsende på gulvet at føttene deres blir skadet. Indre Bein knekker og indre organer svikter. Når de skal slaktes blir de sanket og puttet i kasser. Det er tillat med inntil 12 timer tranport for kyllinger. 69 000 kylling dør hvert år på vei til slakteri i Norge.

 Noen slakterier gasser kyllingene i kassene før de henges opp etter beina og blir kjørt gjennom resten av prossessen (prior). Dette skal være mer skånsomt, enn strømming som f.eks solvinge/rema1000 kylling bruker. Kyllingene på rema 1000 har blitt hengt opp etter beina, kjørt gjennom strømbad før hodet skal kuttes. Her viser det seg at mange kyllinger klarer å vri seg unna både strømming og slaktekniv og blir sendt levende inn til skolding. Disse kan vi ofte finne på tilbud til 29 kroner. Ganske utrolig. Ett levende individ som har blitt avlet opp, som har gått gjennom mange ledd, og som kan selges til den prisen i butikken. Det sier litt om hvor industrialisert det er.

Ønsker du å tenke dyrevelferd har Holtekylling og Stangekylling andre raser som vokser saktere, som lever under bedre forhold  og hvor det brukes gassing som bedøvelse før slakting.

Jeg skal ikke si så mye om grisen. Kan bare nevne at vi har frilandsgris i Norge:) søk f.eks på Grøstadgris. tipper du får mer lyst på ribbe derfra enn fra tradisjonelt griseoppdrett bare ved å se på bildene jeg har lagt ut under her.

Jeg vet det finnes mange andre forhold som er kritkkverdig, men jeg tenker det er bedre å engasjere seg i litt, enn å ikke engasjere seg i det hele tatt. Mine valg er at jeg har kuttet ut konvensjonell kylling og kalkun. Jeg prøver å redusere kjøttmengden min, kjøper egg av en lokal bonde og er forkjemper for at vi skal begynne å spise høne igjen (finfinmat som går på dynga) Jeg har  redusert gris til ett minimum og prøver å få tak i vilt, og kjøtt fra gårder jeg vet tenker dyrevelferd.

Så er det min mat da:) Om du fremdeles henger med?

Jeg prøver å proteinberikekosten min, men må ha noe karbo i forhold til trening. med for lite karbo blir jeg bare tung og dorsk. Jeg har tro på kost med langsomme karobhydrater, godt med protein og er ikke livredd for å få i meg litt fett.

Jeg er fryktelig kjedelig i kostholdet. Til frokost, og ofte etter trening/kvelds er det som regel havregrøt laget på 1/2 beger cottage cheese blandet med 1 dl havregryn og vann som varmes i mikron. Smaksettes veldig ofte med lett eplemos og kanel. Har jeg det ekstra travelt om morgene rister jeg meg en Nokashake

På jobben har jeg knekkebrød og King Oscar makrellfilet. Jeg bruker en boks makrell på to knekkebrød. Dette er en standardlunsj.

Som mellommåltid bruker jeg skyr og/eller nutrilettbar og en frukt eller to eller tre.

Til middag er det gjerne fjordland eller velbekomme: med ekstra grønnsaker. Jeg pleier veldig ofte å ha trippelsalat i kjøleskapet. Lager jeg noe selv er det ofte wok eller salater eller fiskekake på brød eller noe annet lettvint og kjapt.

Til kvelds..Det er ofte omtrent det samme som til frokost.havregrøt -eller jeg tar en shake eller knekkebrød eller skyr...

Utfordringen min er å spise nok grønnsaker og fisk. Derfor blir det mye makrell i tomat. Jeg prøver også å få i meg godt med grønnsaker til middag og spiser ofte salatlunsjer i helgen. Jeg spiser svært lite vanlig brød, poteter, ris og pasta.

Skal jeg kose meg gjør jeg det med is eller popcorn. Innbiller meg at det er av de bedre alternativene.:) Jeg har også rett i koppen lett sjokoladedrikk tilgjenglig:)

5 kommentarer:

  1. Glad for at du tar opp temaet kylling/kalkun. Jeg teller på knappene hver dag - vegetar eller ikke. En måte å gjøre det på er som du har gjort, kutte ut noe.
    Jeg har iallefall begynt å konsekvent kjøpe økologisk melk. Jeg kjøper også egg fra en lokal gård med frittgående høns. Det er en start.

    I skrivende stund tar jeg enda et valg: store omveier om kylling og kalkun slik som du gjør.

    Fortsett med innlegg som dette, informér og inspirér!

    SvarSlett
  2. Jeg tror det er sunt at vi får ett bevisst forhold til mat og det er opp til hver enkelt av oss å ta valg som passer for oss. Vi klarer nok ikke å redde verden, men jeg har to på at om flere av oss velger å kjøpe økologiske animalske produkter så vil det i større grad lønne seg å drive med øklogisk landbruk. Da blir varene lettere tilgjenglig for oss også. -men det er ikke verre enn at de fleste butikker som meny og coop kan ta inn på bestilling.Vi har jo frysere:)Ikke tror jeg det blir så mye dyrere om vi justerer og planlegger mat litt bedre. Det er ikke få kg mat som går i søpla hvert år.

    SvarSlett
  3. Er så enig, Marit!

    SvarSlett
  4. Inspirerende og tankevekkende innlegg. Vurderer å slutte med vanlige kylling og kalkun som jeg vet ikke har hatt det godt i levende live. Egentlig tror jeg at jeg kunne klart meg helt fint uten kjøtt. Spiser nesten ikke rødt kjøtt. Egg fra høner som har det godt er ikke noe problem å få tak i her, heldigvis.

    SvarSlett