torsdag 21. april 2011

Møkkakne

Først var det hamstringsa....Nå tror jeg har jeg har fått langdistansekne. Det har gått en del mindre pene gloser gjennom hue mitt på de siste to løpeturene mine. etter 500 meter begynner det å verke på utsiden av høyre kne. Det er såpass intenst at resten av turen blir gåtur. Perfekt timing i forhold til Gøteborgsvarvet ? Nope! Ikke har jeg hatt enorme treningsmengder heller, så dette ble som julekvelden på kjerringa...totalt overraskende. I allefall for meg.

Skal jeg tenke høyt har jeg lest meg til at dette skyldes en sene som blir for stram og som gnisser på beinet og som derfor blir betent. Ut fra det kan det være det ha en viss sammenheng med hamstringsa mine. Og muligens nye sko. For spesielt langt på asfalt har jeg ikke løpt i det siste.

Så hva nå? Jeg tøyer og tøyer og tenker alternativ trening. Sykle, gå i motbakker, trene styrke...Jeg tar gjerne i mot tips fra andre som har sliti med det samme.

Bortsett fra det går det fremover med kjøkken. stekeovn, platetopp og oppvaskmaskin ble koblet til i går. Jeg har kjøpt oppvaskmaskinpulver for første gang til eget kjøkken. Det var digg. Jeg har allerede prøvekjørt den en gang...og testet induksjonstoppen..Kjapt..og veldig kult :) Om en time er jeg på vei til Bergen for å hente ny bil...så bortsett for det forbanna kneet har jeg det fin-fint:)





7 kommentarer:

  1. God bedring til kneet! ta Göteborgsvarvet som det kommer. Blir det for vondt, så kan du jo gå. :o)

    SvarSlett
  2. Rumpa, tøy rumpa også!

    Stram muskulatur skal vistnok være [årsaken(?)] medvirkende til langdistansekne men jeg har også hørt her om dagen, faktisk, at løsningen var så enkelt som løpsteknikken..... Her skal jeg ikke si for mye men for meg så virket dette LITT for enkelt, men, jeg ser ikke bort fra at stramme muskler samt teknikk i kombinasjon kan være i nærheten av sannheten....

    Siden vi alle er ulike så mener jeg at dette nødvendigvis dermed også må bli veldig individuelt; noen rammes lett andre hardt, noen får hjelp av å tøye, andre ikke, noen blir bra etter å ha endret på teknikken....i det hele tatt: flere veier som fører til rom, eller som i mitt tilfelle førte meg til operasjon på NIMI ;-)

    Vistnok er det oss som løper mer med hamstring enn forside lår & rumpe, som er mest utsatt for langdistansekne..... men dette var litt nytt for meg altså....

    SvarSlett
  3. Felles skjebne, felles trøst. Kan bare si at jeg har vondt i korsryggen (igjen) etter 6 km i går, og 4 i dag..

    SvarSlett
  4. Så bra ting går fremover med oppussing! Slik jeg forstår deg hadde jeg vondt på samme sted i høst... Fysioterapauten rådet meg til å ise ned for å hindre mer betennelse, og evt. smøre på med ibuxgele eller lignende... I tillegg til tøying som du sier selv... Men som Silja sier over er jo alle forskjellig men det funket for meg i alle fall... Uansett, lykke til!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kommentarer og omtanke.

    Jeg er ganske sikker på det har sammenheng med at hamstringsa ble så stramme etter to tette økter med kortintervaller. Det var etter hamstringproblemene at løperkne dukket opp. jeg tøyer og tøyer muskulaturen som kjennes tram i dette området...og da er rumpa med altså. Jeg er sikkert litt av ett syn der jeg bretter meg i merklige posisjoner for å tøye på stram sene :)

    I tilegg forsøker jeg å trene litt muskulatur på utside lår og bakside lår...så får vi se...

    Jeg skal se det an og trene litt kondis på sykkel og gå i noen motbakker og begynne litt forsiktig igjen over helgen...Det får gå som det går....uansett ikke så mye annet å gjøre...jeg har en filosofi om at man skal lytte til kroppens signaler og tvinge seg selv til å stoppe med vondter slik at ikke dritten får festet seg:)

    SvarSlett
  6. Jeg har ryddet i min bokhylle, og vil gjerne gi bort tre bøker. Kunne du tenke deg en av disse tre bøkene? Sjekk bloggen min i dag...

    SvarSlett
  7. Så kjedelig! Har ingen erfaring med kneproblemer (bank i bordet!), men krysser fingrene for at det ordner seg!

    SvarSlett