onsdag 18. mai 2011

17. mai, sykkeltur og borgertog


Jeg er ikke så glad i 17. mai. Det er den dagen i året hvor jeg kjenner på at jeg er singel og barnløs midt oppi ett hav av familielykke. Når jeg i utgangspunktet ikke er overbegeistret for denne typen arrangementer bestemte jeg meg for å lage mine egne alternativer.De siste åra har jeg stikki fra både bunaden, isen og familiefesten. I stedet har jeg gått tur i skogen, prøvd skiseil på Valdresflya og sola meg på Kreta. I år ble det tur i skogen.

Jeg tok med Dina og syklet fra Damtjern og rundt Storflåtan og Vesleflåtan. GPS'en ble tom underveis men tipper det er en tur på drøye 2 mil. Grus og mye opp og ned. Dina fikk løpe løs og jeg var nok i overkant rask for mot slutten av turen hadde hun såre tredeputer og de siste km gikk i gangfart. Så vondt for en liten frøken.


.


Været var knall og vi tok en lang rast ved vannet. Kaffe, yoghurt og banan smakte himmelsk.

Vel hjemme igjen stakk jeg innom nabon for å ta en kikk på de bunadkledde, flotte jentene. der ble jeg overtalt til å bli med å gå i borgertoget. Etter å ha tatt en kikk i skoskapet fant jeg ut at det mest velegna plagget uansett var bunad så jeg hev på meg den uten å ha fått strøket skjorta. jada..jeg veit det er fy...men så tenkte jeg at jeg fikk late som jeg hadde hatt den på hele dagen og da ville den blitt krøllete igjen uansett ;)


Det kule med den bunaden jeg har på meg her, er at den er over 80 år gammel. Jeg arvet den etter mormor som sydde den til seg selv da hun var i slutten av tenårene. Den er fra vest-telemark. Litt kort i livet  og litt stor..men veldig behaglig å ha på seg:) Bunaden til nabon er frå OS utenfor Bergen.

Sykkeltur og borgertog og jeg endte under dyna rett etter frustrerte fruer. Stuptrøtt, og fornøyd med å ha overlevd dagen uten de helt store nedturene:)

7 kommentarer:

  1. Knallbra dag :-) Og så lenge kneet tåler sykkel så ligger det jo godt an til mange fine turer i marka :-) Jeg er ikke spesielt gla i høytidsdager og "påtvungne" sosiale greier i forbindelse med disse dagene. Likevel merker jeg at så lenge jeg har Sverre (og evt også Tim)med på slep så gjør det ting mye letter for meg ja....så jeg kan kanskje forstå litt av følelsen av at du ikke er så begeistret for disse "familiedagene"...!!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Isj, sånne familiegreier kan være et styr. Det hørtes egentlig fantastisk deilig ut med en time-out fra 17. mai som du hadde. :o) Også ble det jo til og med fint vær (stort sett)!

    Kjempefin bunad du har! Og det beste av alt at den har en historie. :o)

    SvarSlett
  4. Hipp, hipp hurra.
    (Har ikke helt kokmmet meg fra kakerusen.)

    Veldig fin bunad!!

    SvarSlett
  5. Silja..godt vi er flere..jeg føler meg litt sær som ikke jubler over 17. mai. det er en dag jeg helst vil bli fortset muslig ferdig med. Kneet er veldig samarbeidsvillig på sykkel..og nå begynner jeg å bli bedre kjent med den også...bare rumpa som sliter fremdeles:)

    Toneklone...17. mai er oppskrytt ja..jeg pleier å si at jeg finner en stubbe i skogen...griner av meg litt egendurket sentimentalitet, for deretter å slite ut litt gørr og komme hjem som ett nytt og bedre menneske:)

    Ingalaill..hørtes ikke verst ut med Tapasen heller egentlig...:) Her avtalte jeg vin med nabon, men begge var så trøtte da muligheten omsider var der at vi spilte 3 omganger med vri åtter før vi gikk hvert til vårt, frustrerte furer og avsluttet med en date med hodeputa.

    SvarSlett
  6. 17 mai er ikke hva det var. Desverre. Vi vet vel ikke snart hvorfor vi feirer det lenger.

    Jeg hoster, er stemmeløs og langt fra i form. Er lei nå, vil ha tilbake "livet" mitt!

    Vi skal på valpebesøk på mandag, snart er det min tur til å ha med hund på tur! Glede!

    SvarSlett
  7. TID FOR TRENING her, nytt navn som du ser..
    Har nevnt deg såvidt i bloggen min i dag..
    Ha en fin dag!

    SvarSlett