tirsdag 3. mai 2011

museskritt, rar løping og gjennomført 5 km...

Patellabånd...slike bånd skal dra på sena slik at den ikke gnisser og på
den måten hjelpe langdistansekneplager. Noen som har erfaringer?

Jeg tipper jeg var litt av ett syn i går.
5 km på Eggemoen ble gjennomført i rooooligtempo og med museskritt.
Museskritta ble ganske høyfrekvente når ipoden ga meg kjappe rytmer. Jeg hoppet til og med litt sidelengs bare fordi rytmene gjorde meg glad.
Sidelangs hopping gjorde ikke vondt.
Jeg lagde også krafsefotbevegelser for å øve meg på forfot/mellomfotløping.
Etter økta var jeg knapt varm. Tipper jeg brukte 7-8 min. pr km.
5 km gjorde bare litt vondt.
I dag gjør det fremdeles vondt.
Gøteborgsvarvet henger i en tynn trår kjenner jeg.


Så..i dag sendte jeg brev til fysioterapeut...


Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg?

Kneet mitt samarbeider dårlig for tiden og jeg har planer om Gøteborgsvarvet om noen få uker :)

Problemet mitt er smerter på utsiden av høyre kne. Det kan minne om det som står skrevet om Runners Knee. Smerten kommer når jeg løper og kan bli såpass intens at jeg må avbryte løpinga. Sykling og gå-turer går fint. Smerten kjennes noe utenom løpinga også, men er ikke hemmende i dagliglivet.

Jeg begynte å jogge mer systematisk (igjen) for ett år siden. Progresjonen har vært gradvis og fremgangen har kommet. Skynde seg langsomt og holde meg skadefri har vært viktig for meg. I vinter har jeg f.eks løpt 4x4 intervall på mølle og løpt 11 km ute en gang i uka + 1-3 typer annen trening. Rett før påske begynte vi med uteløping og hadde kortintervaller med spurter som gjorde at jeg ble fryktelig støl i hamstringsmusklene. Ny økt av samme slaget for fort etter første økt gjorde at det kjentes ut som strekk i musklene på bakside lår og jeg måtte avbryte løpeøkta. Første nye løpeøkt etter hamstringsproblene ga smerter på utsiden av kneet. Nye forsøk har gitt nye smerter. jeg har forsøkt å tøye på sena og kjenner at muskulaturen på utsiden av hofta ikke er mye å skryte av. Egentlig tror jeg nok at det er ubalanse i styrken i muskulaturen på forside/bakside av lår.

Jeg kan også nevne at jeg pronerer (tråkker på innsiden) pga av litt slarkete leddbånd tror jeg.

Jeg hadde også nye løpesko på turen hvor jeg først begynte å kjenne på problene. de neste turene tok jeg mine gamle sko med støpte såler. Jeg kan også kjenne en murring i sena under foten.


Jeg er interesert i å få beina til å samarbeide, å komme i gang med trening igjen, og kanskje se om det er noe jeg kan få hjelp med slik at jeg kan forebygge videre feilbelastninger og skader. Helst så fort som mulig:)

mvh
Marit


og jeg fikk svar

Hei!


Dette hørtes for det første ut som en veldig interessant case! Mange potensielt kompliserende faktorer for det som unektelig høres ut som et tilfelle av runners knee. Jeg foreslår at vi tar en grundig undersøkelse av kneet ditt og omliggende ledd og muskulatur for å stille en nøyaktig diagnose og for å finne ut hvilke tiltak vi bør sette i gang. Jeg har mulighet til å se på deg i morgen, onsdag, klokken 14.00. Håper dette passer.


Ring meg gjerne dersom du har spørsmål eller ønsker å endre timen.


Vennlig hilsen,


Ole Kjetil Vik

Kiropraktor/ fysioterapeut

Så får vi se da...om det er håp for varvet :)

9 kommentarer:

  1. Lykke til! Håper at du klarer å stille!
    Hvis ikke - så er muligheten der neste år. :o)

    SvarSlett
  2. Det var da en hyggelig og svært raskt svarende fysiofyr. Skal se det ordner seg!

    SvarSlett
  3. Så bra at du får det hele sjekka ordentlig! Jeg sleit med Jumpers Knee i fjor, og det gjør seg fortsatt gjeldende etter 3 km på asfalt..alt før 3 går bra.

    SvarSlett
  4. Har ikke prøvd den kne-dingsen men er litt skeptisk kjenner jeg.....ser ikke helt hvordan den skal hjelpe, men, kanskje det er noe fysio'n kan gi et svar på?? Hvis det er langdistansekne du har så sitter vel problemet lenger opp, type i rumpa....? men det blir spennende å høre dommen i morgen da :-) og jeg har enda ikke fått vært innom posthuset.....knurr, dagene flyr men jeg SKAL få sendt deg tightsen!!! Silja -som ikke kan fordra å være sent ute med ting som skal gjøres ;-)

    SvarSlett
  5. Kom deg til utredning. Bra å vite hva du sloss mot. Det blir ikke Gøteborg på meg. Men men...

    SvarSlett
  6. Bra du kom inn til utredning så fort! Lykke til!

    SvarSlett
  7. Så snille og oppmuntrende dere er alle sammen. Tusen takk. Det er ikke Gøteborg for enhver pris. Som Toneklone sier...det er muigheter neste år også...men jeg håper fremdeles. Ingalill...helt enig med at deg i at fysiofyren høres hyggelig ut. Jeg la spesielt merke til interansant case :)
    Camilla, Ann Kristin og Kristin...Jeg er veldig glad han kunne se på det så fort. Jeg skal gi dere rapport etter jeg har vært der i dag:)
    Silja: Jeg har ikke prøvd patellabånd, men meningen er at de skal dra i sena som gnisser slik at den ikke gnisser. Noen mener det hjelper..mange andre merker sikkert ikke forskjell. men, det er ett hav av slike bånd og om jeg evt skulle forsøkt aner jeg ikke hvilket jeg skulle gått for.:)

    SvarSlett
  8. Var hos Ole Kjetil i dag..han mente det var godt håp for meg og varvet:)rapport kommer..puhhh...

    SvarSlett