søndag 8. august 2010

Fartslek og intervall

Mens folk spurtet gjennom hytteplantesten på Eggemoen i går satt jeg på Palett i Hønefoss og spiste lunsj med venninner. Da jeg var sikker på at alle spurterne var dratt fra det før nevnte område var det min tur:)

Det ble en veldig rolig førstekilometer. Ohhh..jeg kjente på beina at de ikke hadde vært morsomme å dra med gjennom en tidtakning. Tunge som bly...jeg varmet opp superrolig...Lå på 140/70% av makspuls.. På kilometer nr 2 økte jeg på til 150/77% i puls ...på km nr 3 prøvde jeg å få oppfarten slik at jeg skulle ligge på ca 6 min. pr km på den kilometern. Det gikk nesten...4 s over...ca 165/85% .. de neste 1500 meterene gikk med til små spurter..jeg rakk 8 stk...etter hver spurt gikk jeg meg ned igjen til 140 i puls.Det ble en god treningsøkt.

Dagens pluss
  • Jeg kan jogge med puls på 140...Ved påsketider kom pulsen opp mot nærmere 150 om jeg forsøkte meg på jogging. nesten uansett tempo:)
  • Leggen gikk med på intervall.
  • Jeg kom meg ut.
  • Bikkja var lykkelig
  • Blåbærene var gode og sto der i hopetall
  • Været var nydelig og røtter som stakk opp var farget oransje etter løpet tidligere på dagen.

Dagens minus
  • Beina var tunge og pusten astmatisk. (må sjekkes om det hjelper med forebyggende her)
  • Det ble travelt, 15 min på å dusje og ordne meg før vin i byen med venninner :)

7 kommentarer:

  1. Her var det masse på plussiden. Jeg kunne også tenke meg lunch og vin med venninner.Så flere blåbærplukkere, vurderte å dra dit selv i dag for å plukke men orker ikke med en gutt på 20 mnd. Regner med at han ikke er tålmodig.

    SvarSlett
  2. Interessant..hvorfor blir pulsen så høy ved jogging? Jeg klarer ikke holde pulsen nede om jeg prøver! Dette har jeg lurt på lenge - håper du har svar!

    (Plukka blåbær i dag jeg også, fingrene er vel blå til langt uti uka:)

    SvarSlett
  3. Synes jogging med 140 puls er meget bra - min ligger rund 165 uansett hva jeg gjør - må omtrent gå for å komme ned rundt 140/150.
    - så ut som ei god trening!

    SvarSlett
  4. Hei Marit,

    Gøy å lese om denne økta, som hørtes veldig bra og effektiv ut!
    - Og resten av dagen hørtes også veldig grei ut :)

    SvarSlett
  5. Det med pulsen er fryktelig individuelt tror jeg:) hvilepulsen min er lav..bare 47...og det er nok noe genetisk også...for sånn veldig supersprek er jeg ikke :)..spennet opp til maks på ca 195 er ganske stort da. Jogging med 140 i puls er svært rolig jogging :) Vanlig joggetempo for meg ligger på 160. jeg tror det egentlig er ganske umulig å sammenlikne seg helt med andre...Men om det er noen trøst må jeg følge med på klokka for å klare å holde meg på rundt 140 altså...kanskje dere ikke klarer å holde sånt snegletempo som meg :)

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke tatt pulstest, bare 220 - alder.
    Klarer ikke jogge fort uansett, men heller ikke sakte nok. Skulle gjerne tatt en pulstest (på Löplabbet f.eks). Jeg løper sjelden, men pulsen fyker opp på sykkel og Power Walk også!

    SvarSlett
  7. kristin..220 - alder er som regel veldig feil....ta 4 drag a 3 min på mølle med litt stigning..på siste draget gir du absolutt alt...da kan du som regel plusse på 5 slag så har du ca maxpuls:)

    SvarSlett