mandag 4. august 2014

Meniskoperasjon, 11 uker etter


Nyoperert
 I slutten av mai opererte jeg menisken inne på NIMI Ullevål. Jeg hadde en rift i menisken + at de pusset og filte bort frynsete kanter.

 Planen min for sommeren var klar. Nå skulle det ikke bli noen gjentagelse av sommeren 2013 hvor jeg knapt kunne gå pga overtråkk og brannsår under begge føttene. (ikke spør meg hvordan jeg fikk til det)  Ved å betale operasjonen selv fikk jeg fremskynda prosessen.

Menisk går fort og geit leste jeg meg til på nettet. Jeg så for meg at jeg kunne gå normalt etter 14 dager, etter en mnd skulle jeg kunne gå gode turer og trene moderat,  etter 6 uker ville jeg kunne begynne å løpe igjen. Trodde jeg!

Nå har det gått 11 uker og sommeren 2014 ble omtrent som 2013. Lange turer i skog og mark og i kupert terreng og løping er fremdeles laaangt unna  Kneet er ustabilt og muskulaturen er daff. Litt for mye belastning og det banker og hamrer og hovner opp. Det går i snille sykkelturer og litt styrketrening. Det blir dårlig med kondis av slikt.

Var hos fysio i dag og da ble det avslørt at jeg ikke har vært så ivrig på styrketrening som jeg burde ha vært i løpet av sommeren. Er det lov å skylde på ferie og varme? Da er det egentlig greit med hverdager og  regn for å få rutiner på plass igjen.

Om noen har kondis til overs, bytter jeg det gjerne med noen ekstra kg :-) De er basert på mye god sommermat og vin og er derved av særdeles høy kvalitet ;-)
 

8 kommentarer:

  1. Du må bare trene styrke. Jeg har vært gjennom programmet mitt 3 ganger i uka gjennom sommeren. Skal trene nå også, har ikke lyst, men må se på det som en jobb. Kjersti

    SvarSlett
  2. Jeg trente styrke med fysio 3 ganger i uka og har tatt opp igjen det nå. Har også fått klarsignal på at jeg ikke skal begrense meg så lenge det ikke gjør veldig vondt. Syklingen fungerer fint. Hva slags styrke trener du Kjersti?

    SvarSlett
    Svar
    1. Legextension, benpress, knebøy, utfall på bosuball, oppsteg på trinn med benløft, skøytehopp, hinke sideveis, hinke opp og over stepp. Trener stabilitet, balanse og styrke. Og nå også på hinking som du ser for å utfordre litt.

      Slett
  3. Slikt kan ta tid - har jeg hørt - så det er bare å smøre seg med tålmodighet..... dessverre! Satser på at at får en liten oppsving fremover nå ;-) tvi tvi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har trua Silja :-) Hverdagene er fine for å få til treningsrutiner. Men det er skikkelig kjipt med lange avbrekk. Det er jo så tungt å å komme i gang igjen og så surt å kjenne at formen bare blir dårligere og dårligere. Det positive med dårlig form er at resultatene kommer fort i starten:-)

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett