mandag 12. april 2010

krype til korset...eller noe slikt...

Sukk-og-stønn-og-sukk-og-stønn...Nå som jeg var så godt i gang og treninga var morsomt og finværet ga ekstra motivasjon.  Da blir jeg litt ivrig og får vondt i kneet. jeg har kjent det godt de siste turene. og så har det stivnet i mellomtiden. Når jeg har sittet stille har der det vært vondt å strekke det ut etterpå...

"vondt kne løping" søkte jeg på..Det som ligner mest er patellofemoralt smertesyndrom. Ikke at jeg tror det er så voldsomt altså...men ...all fornuft sier at det kanskje kan være greit å justere treninga litt...jeg bytter ut null-løpet i morgen med spinning, -og snakker med de på Move om styrkeøvelser som kan være med å støtte opp rundt kneet.. Erfaring forteller at å overse smerter kan føre til langvarige vondter..bedre å ta de signalene nå før det virkelig merkes og blir mer langvarig...så er jeg sikkert klar for en liten tur igjen nærmere helgen:)

Sykkelen er også sendt på våroverhaling...så det blir bra :D

4 kommentarer:

  1. Hei! en øvelse jeg har blitt bedt om å gjøre for å styrke "løpe" musklene er som følger: tror det heter tå hev...du står i en trapp med tærne/tåputene og hever og senker!!!da styrker du leggene, det har virka de gangene jeg har prøvd...varmt og vondt, hehe. det neste er å styrke musklaturen rundt knærne... du sitter på en maskin, trer beina under noen puter og løfter med beina fremover... dette ga sikkert ingen mening, men jeg vet hva jeg mener...hehe. ellers er det bare å ta det litt roligere, kanskje gå! begynne med vanlig tempo og øke etterhvert som du føler før det gjør vondt :) venlig hilsen dokror børta :))

    SvarSlett
  2. hehe..takk-takk børta..jeg skjønte øvelsene dine..gammel styrketrener jeg hehe...

    Gå gjør jeg hele tiden..men er greit å variere litt for kondisen's skyld. Spinninga til Elin er knall...jeg trener litt alternativt noen dager så går det seg til vil jeg tro:)Spinn-styrke og bikkjeturer i motbakker får være bra til knea kjennes ok igjen.

    SvarSlett
  3. Hej!
    Havnede her efter en tur på din kortblog. Vil egentlig bare ønske dig held og lykke med dit projekt. Det er altid godt at ha et mål.
    Bedste råd til dig fra mig blir: ta den med ro. Ikke pres for meget. Farten øger stille og roligt. Og vi kan jo ikke pese rundt alle sammen m 4,30.
    Dorte

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive Dorthe. Jeg er helt enig med deg i teorien, men ikke alltid like lett å omsette til praktisk handling:) Men jeg kommer nok ikke til å løpe på 4.30 noen gang :)

    SvarSlett