fredag 9. april 2010

rolig "langtur"

Fyttikatta som beina kjentes ut på starten i dag.  Det var som skoa var satt inn med klister og knea smurt med sammalt hvetemel. -Men, med vårsola mot vindusglaset og bikkja i karmen skal vondter trosses.. Pegasusene kom på beina og pulsbelte under puppa. Selvpining på gang.

Jeg hadde bestemt meg for en roooolig tur i dag.  Sone2 med puls på 60-70% av maks har jeg hørt er lurt. Jeg la trøstig i vei fra Tolpinrud mot Skjæringsbrua og Sørumjordene. Over grusområdet fikk skoa nytt lag med klister og jeg tenkte at dette går aldri - i-verda ...Så blytungt og sugende underlag. Det var til og med  bedre da det var snø og slaps der.  Planen om å løpe ned Soknedalsveien ble endret til retning hjemover. men plutselig,  midt utenfor Sagatunfeltet, dukket en husmor-engel opp, tørket bort klisteret under skoa og lot knemelet havne i vaffelrøra. Asfalten og svak nedoverbakke og husmorengler endret veivalget enda en gang. Jeg jogga med stø kurs opp på Veienmoen, ned Vinterroveien. Vel nede i Hønefoss, ja, der lurte jeg på om husmorenglene hadde gjort en så god jobb at  jeg skulle ta en runde i Schiongslunden også. Beina var samarbeidsvillige som bare det..  Vissheten om motbakker på returen fikk meg til å besinne meg i denne omgang:) Men kanskje om en uke eller to:)

Vel hjemme fikk jeg med nabon ut på en liten kveldstur slik at jeg fikk gått meg ned igjen. Tusen takk Ann Kristin. Det er hyggelig med selskap altså.

I dag ble det ca 7 km med fart på omtrent 8 min.pr km. Veit det er snegletempo, men med snittpuls på 145 klarte jeg å holde rolig tempo og jeg holdt i motbakkene. De tunge beina mine ble venner med meg igjen, Knærne kranglet ikke. Det er jeg storveis fornøyd med:) Farta skal jeg øve meg på senere.



Litt pulssnakk for spesielt intereserte! :

Jeg er lettere forvirra. Ikke at det er noe nytt kanskje, men  Iform operer med en pulsberegning hvor de også legger inn hvilepulsen i en eller annen slags formel. Da blir skalaen min med 4 soner slik:

Hard trening 85% 173-195 100%
Relativt anstrengende trening 75% 159-173 85%
Lett trening 60% 137-159 75%
Oppvarming/Restitusjon 50% 122-137 60%

Med  beregning ut fra kun makspuls (195) blir verdiene lavere. 60% er bare 117 og 75% tilsvarer 146. Jeg har ganske lav hvilepuls (49). Det er derfor det blir slik. Og egentlig kjennes Iform skalaen mer riktig i forhold til hvordan treningen oppleves.  Men, akkurat det kan jo skyldes at jeg ikke er i god form og at rolige langturer for meg er korte turer på 7 km og at jeg ennå ikke har løpt så veldig leeeenge. Jaja..spiller jo egentlig ikke så stor rolle. Det er bare jeg som er en nysgjerrigper. Om noen har innspill på dette med puls vil jeg gjerne høre. Jeg er en novise på området:D

5 kommentarer:

  1. Hei heia :) er ikke gærnt detta! jeg og har følelsen av klister under skoa HVER gang jeg da, men jeg er nødt til å ha mellom 20 og 40 minutter på meg før det løsner...hehe Innimellom føles det også som om jeg har mel i ledda og :) eller rettere sagt grus!!!! stå på Marit, det er jo fremgang hele veien detta...

    SvarSlett
  2. åå..tusen takk Børta...du bør snart få en bukett roser for kommentering og oppmuntring her:) Jeg kan ikke akkurat si jeg opplevde turen i går som fremgang, men den ble bedre enn forventet etterhvert og i dag kjennes beina helt fine ut. Jeg tror nok det ble litt brå avslutning for meg etter null-løpet. Jeg gikk meg ikke ned igjen. Det er kanskje derfor jeg kjente den stivheten etterpå...i går gikk vi ett par km etter joggeturen og i dag.. ---> helt fin:) God helg til deg og lykke til med 2-timers tur:)

    SvarSlett
  3. Hei hei!
    Ser du er blitt ivrig på joggingen :) Jeg begynte også å jogge litt mer "aktivt" etter nyttår og har tenkt å løpe Birken.. Jeg syns det så litt høyt ut de sonene som ble regnet ut i forhold til hvilepulsen din.. Er sikkert ikke feil, men når jeg trener sone 1/2 trening har jeg ikke puls på så mye over 140 og jeg har makspuls på ca 196. Jeg er veldig redd for å gå over i sonen over for da får man visst ikke så mye igjen for treningen verken kondisjonsmessig og restitusjonstiden blir lang. Jeg trener 1-2 dager i uken med intervall hvor jeg har høy puls (180 +-) og de andre dagene er det bare lav puls og kroppen ikke trenger å restiturere seg :)
    Gleder meg til å følge med videre! :)
    Hilsen Solfrid/ "sunnygirl" fra scrapping.no :)

    SvarSlett
  4. Så koslig at du legger igjen hilsen Solfrid:)

    Jeg har også hørt de kaller det lapskaustrening den treningeni mellomsjiktet:) Men å jogge med puls lavere enn 140 er ikke lett. Sikkert fordi kondisen ikke er god nok i utgangspunktet:D Jeg har også den andre tabellen som bare måler ut fra makspuls og ikke tar med seg hvilepulsen. I form har hatt en slags formel hvor de også tar hensyn til hvilepuls og da ble sonene annerledes. var dette jeg stusset litt på. Disse litt høyere sonene passer egentlig bedre med hvordan jeg opplever treningen selv, en det kan være fordi formen min ikke er så god, øktene mine er ikke alt for lange og jeg er vant til å presse meg.

    På intervalltrening har jeg snitt på 165 i puls. Da er pausene i mellom tatt med, men ikke oppvarmingen. På selve dragene kan jeg ligge opp mot 183 i puls, men det er kun på slutten av dragene. :) Får bare kjenne litt på det og se hva kroppen trives med på sikt kanskje:) Nå er jeg klar for årets første sykkeltur:)

    SvarSlett
  5. Er heller ikke god nok form til at jeg klarer å jogge på 140 i puls, så jeg går fort, på mølla ca på 7-8 km/t :) Var på et foredrag på mitt lokale treningssenter med en dame som er aktiv syklist (vært norgesmester flere år) før påske og hun sa det at det funket bra å gå i sone 1. Man gjorde det man kunne ut ifra den pulsen man har, men viktig å ikke øke puls :) Så får vi se hva slags resultat det gir etterhvert da! :)
    Jeg jogger intervall trening med en svigerinne en dag i uka, og sist gang var jeg oppe i puls på 195 -det er nok litt voldsomt! :) Tror nok ikke hun var så høyt for å si det slik :) Håper formen bedrer seg med en litt mer fast, variert og ikke minst bevisst trening i forhold til sonene!
    Ja... så har jeg fått en overbelastning i venstre lår og går til fysioterapeut og stikker nåler i musklene.. Har vært der to ganger og kjenner en god bedring, heldigvis.. Tror jeg gikk litt hardt ut i starten av året og har gradvis blitt værre og værre.. Så hatt en pause i påsken på 2 uker uten løping..
    Sykling er bra, jeg kjøpte meg ny sykkel før påske så den skal tas i bruk nå :)
    Jeg følger med deg videre! :)
    Solfrid

    SvarSlett